Vähille jäi treenaaminen viikon aikana, mutta niin vaan oltiin eilen taas pöljäilemässä kentällä. Oli muuten pirun kylmä ja pikkupiraijan pienet, nakkeja hamuavat naskalihampaat nipistelivät paleltuneita sormia tosi ikävästi.

Sivullemeno loksahti jokseenkin kohdalleen, tai ainakin Dumle alkoi hiffata, että siinä sivulla täytyy tosiaan kiepsahtaa 180 astetta, eikä jäädä joko täysin väärinpäin tai vähintään reilusti vinoon.

Parin askelen seuraamisia saatiin ihan kivasti, tosin selkä mutkalla. Kai sen selän saa joskus oikaistuakin ilman, että koira nousee ilmaan nakkikäden mukana.

Onnistuin palkkaamaan vasemmalla kädellä, mistä olen tyytyväinen.

Luoksetulot on ihan räjähtäviä, Dumlen ainoa ajatus tuntuu siinä tilanteessa olevan "nakkiaaaaaa!". Niillä vauhdeilla saan sen tosi mukavasti kiepsahtamaan suoraan sivullekin.

Seuraavia treenejä odotellessa voisin ottaa kotiharjoittelun teemaksi maassa paikallaan pysymisen. Nakin perässä mennään kyllä maahankin ihan tosta noin vaan, mutta siellä pysyminen ei vielä oikein suju.

Jossain vaiheessa Dumle taisi vähän väsähtää ja rupesi touhuamaan omiaan. Tunti on tietenkin aika pitkä aika, joten ei voi mitään.

Ohjaajalla ja kouluttajalla on pieniä erimielisyyksiä joistain asioista. Minä olen tottunut opettamaan paikallamakuun niin, että koiraa käydään palkkaamassa usein - siis edestä päin, ei palata koiran sivulle joka palkkaamiskertaa varten. Kouluttaja kielsi tämän ehdottomasti, ettei koira opi ryömimään namia kohti. Jatkan varmastikin silti edestä palkkaamista, koska etenkin Elviksen kanssa se osoittautui erittäin päteväksi keinoksi, eivätkä aiemmat koirani ole oppineet ryömimään vaikka joskus olen oikein tarkoituksellakin koittanut opettaa ryömimistemppua.

Kuka on keksinyt, ettei koira saa enää kiertää ohjaajan takaa perusasentoon, vaan täytyy kiepsahtaa sivulta? Hirmu hankala opetella uusi tyyli.

Tietääkö joku, saako tokossa tehdä täyskäännöksen niin, että ohjaaja kääntyy vasemmalle ja koira kiertää ohjaajan takaa? Jälleen kerran, mä olen aina tehnyt noin, koska mun mielestä niin saa jotenkin terävämmän täyskäännöksen (kuin niin että sekä koira että ohjaaja kääntyvät oikealle rinnakkain), mutta nyt kouluttaja sitten pohti, että saakohan niin tehdä, kun hän ei ainakaan muista nähneensä kokeissa sellaisia käännöksiä. Hassua, jos niin ei saisi tehdä, koska Elviksen kanssakin olen niin treenannut ihan kisaryhmässäkin.